Stress en de huid… mind your skin!

Stress en de gevolgen voor je huid. Stress, zeker langdurige stress beïnvloed hoe jij je voelt, maar wist je dat stress ook gevolgen heeft voor je huid?

Negatieve emoties zorgen ervoor dat je niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk niet goed in je vel komt te zitten!
Het is bekend dat stress kan zorgen voor eczeem en als je last hebt van psoriasis deze kan verergeren door stress.
Het is heel logisch als je je bedenkt dat je huid vol zit met zenuwuiteinden die niet alleen signalen van buiten (kou, warmte, pijn) kunnen signaleren, maar die ook reageren op stofjes die in ons lichaam circuleren en bijvoorbeeld bij angst of spanning vrijkomen. Daar komt nog eens bij dat onze huid een soort van hormonenfabriek is en stress, maar ook emoties als blijdschap en verliefdheid invloed hebben op onze hormoonproductie. We kunnen er niet omheen, skin en mind staan dicht bij elkaar!


Wat gebeurt er bij stress?
Vooral langdurige stress periodes hebben veel invloed. Dit heeft te maken met je zenuwstelsel die in de actieve stand blijft staan. Alle processen in je lichaam zijn onder invloed van je zenuwstelsel. Wanneer dit te lang actief blijft put het je lichaam uit. De ruststand blijft namelijk uitgesteld. En deze is belangrijk voor de rust en spijsvertering.

Je ondervind op den duur niet alleen op je lichaam tekenen van stress, zoals pijnlijke spieren in je nek of schouders. Hoofdpijn en gevoelens van soberheid kan ook een gevolg van stress zijn en vaak denken we bij tekenen van stress hier als eerste aan. Aan onze huid is het vaak sneller te zien dat er sprake is aan een teveel van stress. Stress heeft duidelijke gevolgen voor je huid een dat is het snelste te zien aan de conditie van je huid in het gezicht.

Huidveroudering. Door stress verouderd je huid sneller. Zeker langdurige stress zal zorgen voor meer vrije radicalen die de cellen in de huid geleidelijk beschadigen. Vrije radicalen vallen als het ware je cellen aan waardoor je huid gaat verslappen en je eerder tekenen van veroudering zult gaan zien. Door de adrenaline die bij stress vrij komt worden pigment cellen actief wat als gevolg kan hebben dat er (eerder) pigmentvlekjes zullen ontstaan.

Een rode en gevoelige huid door stress. Ook roodheid in de huid kan door stress ontstaan als gevolg van cortisol. Je herkent het vooral aan vlekkerige roodheid in het gezicht. Het hormoon cortisol zet de doorbloeding op gang om meer voedingsstoffen aan te voeren in het lichaam en hersenen. Daardoor ben je vaak warmer tijdens een stress situatie.

Ontstekingen in de huid. Wanneer we stress ervaren gaat het mannelijke hormoon: testosteron omhoog. Dit hormoon verhoogt de talgproductie waardoor ontstekingen ontstaan. Dit geldt ook voor de menstruatie, waarin veel hormonale schommelingen plaatsvinden tussen de mannelijke en vrouwelijke hormonen. Daardoor zijn vrouwen vaak vlak voor/tijdens de menstruatie gevoelig voor ontstekingen

Vochtophoping en wallen onder de ogen. Voldoende nachtrust zorgt voor het herstel van het lichaam. Bij te weinig slaap (omdat je van stress ligt te piekeren) kunnen de afvalstoffen niet voldoende afgevoerd worden wat resulteert op vochtophopingen en donkere kringen onder de ogen.

Jeuk en huidproblemen. Het hormoon histamine wordt ook geactiveerd bij stress. Dit geeft enorme jeuk op de huid. Veel huidproblemen zoals rosacea, acne, psoriasis en eczeem worden verergert door stress. Stress verlaagt de weerstand, veroorzaakt slechte eetgewoontes en verhoogt het testosteron en histamine in de huid. Dit maakt de huid onrustig, rood en veroorzaakt ontstekingen.

Slechte eetgewoontes door stress. Een slechte huid kan ook ontstaan door je voedingspatroon. Wanneer we in een stressvolle periode zitten hebben we de neiging om minder goed voor onszelf zorgen. Een snelle hap zoals een kant-en-klaar maaltijd en de behoefte naar suikerrijke voeding is vele malen hoger bij stress. Die ongezonde stoffen die in het lichaam binnenkomen maken het hormoon: insuline instabiel. Dit heeft invloed op het hele lichaam en dus ook de huid.


Wat kan je doen tegen huidproblemen bij stress?

- Gebruik producten die de huid flink hydrateren en voeden.
- Vul je dagelijkse skin routine aan met een serum en ampul, vul je wekelijkse skin routine aan met een speciaal masker.

Wij van Bonito Skincare adviseren je graag!
Neem contact met ons op via 06 18865440 of info@bonito-skincare.nl

Wij staan voor jou klaar!

Wat kan je helpen om stress te verlagen in deze bijzonder bizarre periode?
Om stress te verlagen en daarmee ook de conditie van je huid te verbeteren kun je een aantal dingen doen:

  • Beweeg! Houd je wekelijkse sportritme aan, neem vaker de fiets of ga buiten wandelen, de natuur werkt op je rechter hersenhelft: De positieve kant.
  • Kook extra gezond, eet bij elke maaltijd groente en/ of fruit. Dek de tafel extra mooi!
  • Neem ook extra een vitamine C supplement om de vrije radicalen tegen te gaan. Eet zo gezond en onbewerkt mogelijk en zorg voor een goede nachtrust.
  • Zorg extra goed voor je huid! Plan je dagelijkse en wekelijkse skin routine in. Maak hier ook echt een moment voor jezelf van. Zeker nu we niet samen aan de slag kunnen in de salon voor een mooie stralende huid.
  • Schrijf de dingen die jou bezig houden op voordat je gaat slapen.
  • Luister naar je ademhaling. Vooral fijn als je in bed ligt. Adem 5 keer diep in en langzaam uit. Dit verbetert je ontspanning meteen. Door bewust met je ademhaling bezig te zijn vergeet je de andere dingen sneller..











«Terug